Recensie | De 100 | Kass Morgan
Algemene beoordeling: 5/5

Gisteren heb ik De 100 van Kass Morgen uitgelezen. Had het al wel aan zien komen, maar toch een tikkeltje verbaasd dat er een cliffhanger aan het eind van het boek zit! Dus mocht je het boek nog willen lezen, wees dan voorbereid dat je waarschijnlijk het tweede deel ook zowat moet lezen. (Mits het boek je natuurlijk niet aanspreekt! 😄)

Door een kernramp is de aarde onleefbaar geworden. De mensheid heeft zichzelf jaren geleden weten te redden en leven nu in een ruimteschip dat rond de aarde zweeft. Niemand weet wanneer ze terug kunnen, en of ze überhaupt terug kunnen. Maar door de steeds sneller groeiende populatie raken voorraden en zuurstof op. 100 jeugdgevangenen van wie de toekomst er toch al niet al te best uit zag, worden naar de aarde gestuurd. Maar wie kun je vertrouwen als iedereen ene crimineel verleden heeft?

Wat mij als eerste opviel toen ik het boek in handen had, was dat de binnenzijde van de kaft echt supermooi is. Het is het sterrenstelsel en past goed bij het verhaal. Dit is echt een toevoeging bij deze prachtige editie van BlossomBooks.

Het boek kent verschillende (hoofd) personages. Zo heb je Clarke, Glass, Bellamy en Wells. Ieder personage komt om en om een hoofdstuk ‘aan het woord.’ Zo krijg je dus in feite het hele verhaal vanuit verschillende perspectieven te zien. In het begin was dit wennen, zelfs niet fijn. Maar na mate het boek vorderde, raakte ik eraan gewend en was het juist wél fijn. Ook worden er in het boek vaak flashbacks beschreven. Dit maakt het voor de achtergrondinformatie fijn en interessant, maar naar mijn idee kwam dit toch wel op een gegeven moment te vaak voor.

Dat laatste is eigenlijk het enige minpuntje wat ik kan aanmerken op het boek. Ik geef het boek 5 sterren omdat het boek goed is geschreven, een originele verhaallijn heeft en alles goed is uitgedacht. Ik vind het aan de ene kant jammer dat het einde dus ene cliffhanger heeft, maar ach, boek twee en drie staan al te wachten in mijn boekenkast dus zo erg is het ook weer niet!

Wanneer je van een beetje futuristisch houd maar niet op een overdreven manier kan ik je dit schitterende Young Adult boek aanraden. Er komen in het boek wat onderwerpen in voor zoals het ruimteschip, de drie eeuwen die sinds ongeveer het jaar 2000 zijn verstreken en dergelijke maar dit is zeker niet storend. Mocht je genoten hebben van boeken zoals de Hongerspelen en de Divergent-serie dan is dit ook wat voor jou!

Notitie: Ik heb de eerste aflevering van de gelijknamige serie op Netflix bekeken. (The 100) Wat ik je kan vertellen is dat een aantal dingen toch wel anders gaan, niet worden benoemd/ te zien zijn of juist zijn toegevoegd. Ik vind de serie tot nu toe goed, maar kan dus nog niet echt oordelen.